14 augusti 2009

Medveten taktik eller ren dumhet?

Jag slås ibland av hur pass "uppsatta" en del kan lyckas bli när det ändå saknas ganska mycket baskunskap.
Idag hjälpte jag en kollega att skapa en brevmall i vårt mailsystem, och jag har väl sällan sett en sådan röra i personens egen hantering av programmet. Vederbörande verkade endast ha fragmentariska kunskaper om t.ex. mapphantering som faktiskt kan vara en väldigt bra hjälp i sorteringen av det ständigt inkommande mailflödet.
(Tips som vänligt vidarebefordras här på bloggen!)

Det klickades än här och än där, men aldrig på rätt ställe...

Fascinationen när min hjälp var levererad var snudd på oändlig, men där kommer då min lilla tanke in. Är han så här korkad eller är det bara ren bekvämlighet för att få någon annan att göra jobbet?

Slutsats: han fattar inte vad han håller på med, men han är en rackare på att lägga fram sin sak så att det låter som om han är det mest kompetenta företaget har att erbjuda.

Men å andra sidan...så är det ju ganska klantigt att jag har lyckats sortera undan mammas bouppteckning och syrrans fullmakt så att vi inte kan kvittera utbetalningen av dödsboets skatteåterbetalning!
Uppdatering samma dag, klockan 18:31: bouppteckning upphittad!
Jag hade sorterat in den i en annan hylla bara...

Inga kommentarer: