18 december 2007

Luciatåget

Även i år hanns det med ett lussetåg på Leias dagis, men det var verkligen på håret att jag kom i tid. Som den goda medarbetare OCH mormor jag är så stod jag och väntade på pendeln mot V-H klockan 14:37 på Centralen på spår 13. Då hör jag helt plötsligt att det rasslar bakom ryggen på mig - på spår 14 - och tåget åker helt stillsamt ut från fel perrong.

Något perrongbyte hade inte utannonserats vad jag kunde höra...

Efter lite hysteriskt ringande hit och dit beslutade jag mig för att ta en taxi. Sådana finns det ju tack&lov gott om just inne på Centralen. Min chaffis var av annan härkomst och hade inga svårigheter att bortse från hastighetsbegränsningar (onödigt...) och var dessutom så bussig att han slog av taxametern när den visade på 419:- någonstans på motorvägen. Det tickar på allt raskare, ju fortare man kör...

Slutsumman blev 450:- för en resa på 10 minuter (inkluderande kö på Centralbron) och en mormor som precis hann fram i tid!


Dagiset Trubaduren kör sitt tåg utomhus, och kidzen bryr sig ju mest om att ta reda på var föräldrar av olika generationer befinner sig. Att tåget ändå blev så lyckat var ju helt fantastiskt med tanke på alla plåtande släktingar och gapande syskon som störde friden.
Så sött...

1 kommentar:

Lisa sa...

Luciatåg utomhus känner jag också igen från mina barn när dom gick på dagis. Trulsan, min dotter, är sisten ut. Så nu blir det inga fler luciatåg utomhus - tack å lov - fryser ju häcken av mig varenda gång! *L*